Akademia Kompetencji 2023 – wyniki badania potrzeb szkoleniowych

Jakie obszary szkoleń są najbardziej pożądane przez studentów i studentki Uniwersytetu Łódzkiego? Jaka formuła Akademii Kompetencji najlepiej wpisuje się w oczekiwania? Zapraszamy do analizy wyników zakończonego w ubiegłym tygodniu badania potrzeb szkoleniowych.

Chcemy, żeby nasza oferta – w tym wiosenna Akademia Kompetencji, którą realizujemy wspólnie z Partnerami - pomagała Wam rozwijać przydatne (i pożądane) kompetencje. Dlatego co roku prowadzimy badanie potrzeb szkoleniowych w okolicach stycznia.  

Tak było i tym razem – do klasycznych pytań o interesujące Was tematy szkoleń dołożyliśmy kilka organizacyjnych wątków. Otrzymaliśmy dokładnie 222 odpowiedzi. Co z nich wynika? 

Zarządzanie projektami numerem 1 

W ostatnich latach w czołówce tematów szkoleń, które były najbardziej pożądane przez społeczność UŁ, pojawiały się przede wszystkim Excel i zarządzanie projektami. W 2022 roku nieznacznie wyprzedziły je obsługa programów graficznych oraz marketing i public relations, jednak żelazna dwójka stała mocno w notowaniach. 

Badanie, które zamknęliśmy w czwartek, pokazuje, że i tym razem postawiliście na faworytów. Zarządzanie projektami zdobyło najwięcej głosów (104, co daje w sumie 47%). Excel również znalazł się w ścisłej czołówce (97 głosów i 44%). Nieznacznie częściej wykazywaliście zainteresowanie sposobami radzenia sobie ze stresem (98 odpowiedzi i kolejne 44%). Na najniższym stopniu podium uplasowało się zarządzanie czasem z 92 głosami (41%). 

Budujące jest to, że z każdą kolejną edycją badania coraz bardziej dostrzegacie wartość, płynącą ze szkoleń miękkich. W bieżącym zestawieniu pojawiają się 4 szkolenia z tego obszaru (oprócz radzenia sobie ze stresem i zarządzania czasem głosowaliście na inteligencję emocjonalną oraz komunikację i współpracę w zespole). 

Tegoroczne TOP 10 prezentuje się następująco: 

🥇 Zarządzanie projektami (47%) 

🥈 Radzenie sobie ze stresem oraz Excel (oba po 44%) 

🥉 Zarządzanie czasem (41%) 

4️⃣ Nowoczesne metody zarządzania (Agile, Lean, SCRUM) (37%) 

5️⃣ Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej (36%) 

6️⃣ Analiza danych i ich prezentacja (34%) 

7️⃣ Obsługa programów graficznych (33%) 

8️⃣ Inteligencja emocjonalna, przedsiębiorczość i własna firma, tworzenie profesjonalnego CV, marketing oraz public relations (wszystkie po 32%) 

9️⃣komunikacja i współpraca w zespole oraz Google Analytics (oba po 27%) 

1️⃣0️⃣ LinkedIn i jego możliwości (25%) 

Wygodne zajęcia online, angażujące spotkania stacjonarne 

Pytaliśmy Was o preferowaną formę zajęć. Zdania były podzielone. 37% spośród osób, które wypełniły ankietę preferuje warsztaty online. Blisko 27% - stacjonarne. Dla ponad 1/3 z Was nie ma znaczenia to, czy zajęcia będą odbywały się w sali szkoleniowej, czy w wirtualnej przestrzeni (36% wskazań). 

forma zajęć

W komentarzach pojawiło się kilka wypowiedzi, podkreślających wygodę pracy zdalnej: 

💬 Spotkania online redukują przede wszystkim czas na dojazd, dlatego są bardzo wygodne. 

💬 Spotkania online są łatwiejszym wyborem, kiedy trzeba wpleść szkolenie w swój plan zajęć. Miło by było, gdyby spotkania online miały więcej miejsc. 

💬 Zdecydowanie preferowałabym formę online, ze względu na duże obłożenie czasu uczelnią i pracą. Gdybym mogła uczestniczyć w Akademii z domu, zdecydowanie bym to zrobiła, natomiast szkolenia stacjonarne z góry przekreślam. 

Część z Was z pełnym przekonaniem wskazywała zalety spotkań twarzą w twarz: 

💬 Ważne szkolenia powinny być stacjonarnie. 

💬 Podczas spotkań stacjonarnych jest zdecydowanie łatwiej się skupić oraz lepiej o dobrą interakcję z prowadzącymi. 

My również dostrzegamy plusy i minusy obu rozwiązań. Na miejscu o wiele łatwiej jest zadbać o angażujące treści i pracę w grupach bez ryzyka, że ktoś bierze udział w zajęciach na pół gwizdka. Mamy też okazję poznać Was osobiście, a wizyta w Biurze Karier UŁ stwarza szansę do sprawdzenia innych elementów z naszej oferty. Z drugiej strony, praca zdalna ściąga z głowy wiele logistycznych wyzwań, pozwala oszczędzać czas i – zazwyczaj – pozwala na mniej restrykcyjne podejście do limitów miejsc przy zapisach, bo nie ogranicza nas przestrzeń. 

Wniosek: nie planujemy większych zmian w stosunku do wcześniejszych edycji. Pozostawiamy Partnerom możliwość zgłaszania propozycji szkoleniowych w obu wariantach. 

Praktyka przede wszystkim 

Jedno z pytań, które zadaliśmy dotyczyło preferowanego charakteru zajęć. Bezkonkurencyjne okazały się praktyczne warsztaty, które wskazało prawie 57% ankietowanych. Przepaść była ogromna. Na drugim miejscu znalazły się case studies (16%), jeszcze dalej – webinary i wykłady (oba po 12%). Pojawiły się też pojedyncze propozycje innych form zajęć (3%).  

charakter zajęć

Kilka osób skorzystało z okazji do podzielenia się dodatkowym komentarzem – tu również przeważali zwolennicy praktycznych zajęć: 

💬 Warsztaty, współpraca w grupie uczestników szkolenia. 

💬 Wszystko zależy od tematyki, ale jeśli się da to lubię zajęcia praktyczne, skupione na narzędziach, trickach itp. 

💬 Angażujące uczestników, z uwzględnieniem doświadczania - myślę, że wtedy więcej z tego wynosimy 😉 

Pojawiły się odwołania do wcześniejszych doświadczeń, gdzie czasem zacierały się granice między warsztatami, a promocją firmy: 

💬 Miałam przyjemność uczestniczyć w jednym szkoleniu i chciałabym, żeby w przyszłych szkoleniach skupić więcej uwagi na przedstawienie metod, zadania, praktyczne zastosowanie. Przedstawianie firmy co niektórzy robią powinno trwać maksymalnie 30 minut, ponieważ zapisując się na szkolenie zależy nam na zdobyciu wiedzy. 

Wykorzystamy informacje zwrotne do usprawnienia współpracy z Partnerami wydarzenia. Po pierwsze - położymy większy nacisk na podkreślenie warsztatowej formy zajęć. Po drugie – poprosimy, aby prezentacja firmy zamykała się w 15 minutach. Tak, aby zdecydowana większość działań była poświęcona na pracę i rozwój kluczowych umiejętności. 

Wyczerpać temat, nie osoby uczestniczące 

Jakiej długości zajęcia preferują studenci i studentki UŁ? Pierwsze miejsce zestawienia w ogóle nas nie zaskoczyło. Blisko połowa z Was (47%) chciałaby wziąć udział w zajęciach średniej długości, trwających od 2 do 4 godzin. Niespodzianką była opcja numer dwa. 44% ankietowanych wskazało krótkie formy, mieszczące się między 1 a 2 godzinami. Najmniej wskazań uzyskał ostatni wariant - długie szkolenia, trwające 4 godziny i dłużej. Tę odpowiedź wybrało 9% respondentów i respondentek.  

czas trwania

Uwzględnimy te potrzeby, przygotowując ofertę dla Partnerów Akademii Kompetencji. 

Poza zasięgiem... ale nie do końca 

Uważnie przeczytaliśmy wszystkie komentarze, które pojawiły się w ankietach. Dziękujemy za Wasze sugestie i otwartość w dzieleniu się pomysłami oraz precyzyjne nazywanie swoich potrzeb. Na wiele z nich będziemy w stanie odpowiedzieć (a przynajmniej taką mamy nadzieję). Niestety, nie oznacza to, że wprowadzimy wszystkie z proponowanych rozwiązań - z różnych względów nie będzie to możliwe w najbliższym czasie. 

Pojawił się pomysł nagrywania zajęć. Mamy obawy, że mogłoby wpłynąć to niekorzystnie na frekwencję podczas warsztatów (a z tą już bywa różnie - nasze doświadczenia podpowiadają, że około 1/3 spośród zapisanych osób nie pojawia się na warsztatach, nie dając nam wcześniejszej informacji o nieobecności). I choć nie wprowadzimy tego udogodnienia w Akademii Kompetencji, możemy zdradzić, że pracujemy nad innym projektem, w którym pojawią się nagrania, po które będzie można sięgnąć w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. 

Z pewnością nie planujemy też wprowadzenia popołudniowo-wieczornej (lub weekendowej) formy zajęć, na co liczyła część z Was. Zdecydowaną większość szkoleń prowadzą przedstawiciele firm i organizacji, którzy robią to w ramach swoich zawodowych obowiązków. Oczywiście, moglibyśmy wprowadzić opłaty za udział w szkoleniach, żeby sfinansować ich pracę w czasie wolnym. Nie zrobimy tego. Akademia Kompetencji to działanie niekomercyjne i chcemy, żeby takie pozostało. 

Przy okazji, mamy dobrą wiadomość dla tych z Was, którzy niepokoją się, że praca lub niekorzystny plan zajęć na studiach uniemożliwią Wam uczestnictwo w naszych szkoleniach. Część inicjatyw realizujemy poza standardowymi godzinami pracy Biura. Raz w miesiącu odbywają się Studenckie Czwartki (startujemy zazwyczaj w okolicach 17.00), w popołudniowo-wieczornych godzinach realizujemy też część kursów Students’ POWER (Business English, Profesjonalny Excel). W projekcie zdarzają się też pojedyncze weekendowe kursy – warto śledzić aktualne nabory.

 

Studenckie Czwartki to przykład popołudniowych szkoleń w naszej ofercie.

Przechodząc do tematów - pojawiło się wiele propozycji szkoleń, których nie uwzględniliśmy w ankiecie. Dziękujemy tym z Was, którzy podzielili się swoimi pomysłami. Ich zakres był bardzo szeroki, od dość uniwersalnych umiejętności społecznych i wystąpień publicznych, przez narzędziowe: WordPress, statisticę czy oprogramowanie SAS po... nauki omiczne i metagenomikę (przyznajemy się, musieliśmy sprawdzić o co chodzi). A to tylko część z nich, bo zgłosiliście dokładnie 29 pomysłów. 

Mamy kilka obserwacji. 

Nasz zespół trenerski będzie miał co robić. Nawet jeśli nie wykorzystamy propozycji w najbliższej Akademii Kompetencji, postaramy się, żeby w nadchodzących semestrach pojawiały się w naszej ofercie przynajmniej te tematy, które jesteśmy w stanie poprowadzić. 

Istnieje potrzeba wspierania kół naukowych. Ok, nie podpowiemy Wam, jak zdobyć dofinansowanie na działania SKN (to jedna z próśb z ankiety), ale z pewnością możemy zaoferować szyte na miarę szkolenia. Już to robimy - sprawdźcie naszą ofertę dla kół naukowych i organizacji studenckich (TUTAJ). 

Nie każdy planuje klasyczną ścieżkę kariery. O ile staramy się wspierać Was w rozwijaniu pomysłu na własny biznes, faktycznie nie mamy oferty dla osób, które chcą na dłużej związać się z uczelnią i celują w pracę naukową. W przeszłości wpieraliśmy pojedyncze inicjatywy Euraxess, ale nie da się ukryć, że nie wyczerpuje to tematu. 

Część z Was zaproponowała, żebyśmy robili rzeczy, które... już robimy: 

💬 Byłoby super, gdybyście zorganizowali dłuższe kursy Excela!  

Mamy to.  

💬 Ach, przydałoby się programowanie w Pythonie.  

Proszę bardzo, jest.  

💬 Może jakieś warsztaty z radzenia sobie z trudnymi sytuacjami?  

Gosia Sinior zaprasza na zajęcia z mindfulness praktycznie przed każdą sesją.  

To, że trafiamy w potrzeby cieszy. Martwi, że docieramy z naszą ofertą szkoleniową nadal do mniejszej liczby osób, niż mamy ambicje. Będziemy nad tym pracować - mamy nadzieję, że z Waszą pomocą!

  

W ramach projektu Students' POWER zrealizowaliśmy już 7. edycji rozbudowanego kursu Praktyczny Excel (32 h).

Co dalej? 

Aktualnie pracujemy nad ostatnimi szczegółami oferty dla Partnerów Akademii Kompetencji. Przewidujemy czas na zgłoszenia do 10 lutego. Maksymalnie dwa tygodnie powinny zająć nam selekcja szkoleń, planowanie kalendarza i dogranie organizacyjnych szczegółów z prowadzącymi. Wszystko po to, żeby w ostatnim tygodniu lutego ruszyć z zapisami. Same szkolenia będą odbywały się między 13 a 24 marca. 

Macie pomysły na szkoleniowe usprawnienia? Chcecie wesprzeć nas w ich organizacji? A może są inne (okołoszkoleniowe) kwestie, które warto wziąć pod uwagę? Zapraszamy do kontaktu! Piszcie na 📧 szkolenia.bk@uni.lodz.pl lub bezpośrednio do Jędrzeja i Asi, którzy opiekują się naszymi szkoleniami: 

📧 jedrzej.szynkowski@uni.lodz.pl 

📧 joanna.stompel@uni.lodz.pl 

W kwestii projektu Students’ POWER pomoże Wam z kolei koordynatorka modułu szkoleniowego: 

📧 alicja.kucharska@uni.lodz.pl