Aktualności

Akademia Kompetencji 2024 - wyniki badania potrzeb szkoleniowych

31 stycznia zamknęliśmy badanie potrzeb szkoleniowych, będące pierwszym etapem przygotowań do tegorocznej Akademii Kompetencji. Jakie obszary szkoleń cieszyły się Waszym zainteresowaniem? Zapraszamy na podsumowanie.
Opublikowano: 05 lutego 2024

Styczniowe badanie potrzeb szkoleniowych to już stały element naszego biurowego kalendarza. Staramy się, żeby warsztaty, które realizujemy przy Lumumby 14 wpisywały się w obszar Waszych zainteresowań. Dlatego cyklicznie zapraszamy Was do rozmowy o preferencjach i pomysłach na usprawnienia. Tym razem z tej możliwości skorzystało 257 osób. Dziękujemy! 

Akademia Kompetencji to największy program skzoleniowy na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2006 roku zrealizowaliśmy 830 szkoleń, w których wzięło udział blisko 13 500 osób.

✅ Część 1. Analiza danych najbardziej pożądanym tematem 

Rok temu największym zainteresowaniem cieszyło się zarządzanie projektami, które uplasowało się wysoko również w najnowszej edycji badania. Na szczycie rankingu znalazła się analiza danych i ich prezentacja, nieznacznie wyprzedzając Excela, obsługę programów graficznych i radzenie sobie ze stresem. Top 5 tematów uzupełnia debiutująca w zestawieniu autoprezentacja. 

Poniżej przedstawiamy 10 obszarów, które były przez Was wskazywane najczęściej: 

? Analiza danych i ich prezentacja (39,3% wskazań) 

? Microsoft Excel (38,9%) 

? Obsługa programów graficznych (38,1%) 

4️⃣ Radzenie sobie ze stresem (mindfulness, relaksacja) (37,7%) 

5️⃣ Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (37,3%) 

6️⃣ Zarządzanie projektami (SCRUM, Agile, Lean itp.) (34,2%) 

7️⃣ LinkedIn i jego możliwości, Tworzenie profesjonalnego CV, Przedsiębiorczość i własna firma oraz Zarządzanie czasem (wszystkie po 31,5%) 

8️⃣ Marketing i Public Relations oraz Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej (oba po 31,1%) 

9️⃣Google Analytics (28%) 

1️⃣0️⃣ Inteligencja emocjonalna (27,6%) 

✅ Blisko czołówki 

Ankieta obejmowała ponad 20 tematów, na które można było oddać swój głos. Każdy z nich zdobył powyżej 30 wskazań, co pokazuje, że prawdopodobnie bylibyśmy w stanie zebrać grupę szkoleniową na wszystkie warsztaty. 

Tuż za pierwszą dziesiątką znalazły się:  

? Design Thinking (26,8%)  

? Komunikacja i współpraca w zespole (26%) 

? Kompetencje cyfrowe (23,7%) 

? Obsługa programów finansowych (21,8%) 

? Narzędzia do tworzenia prezentacji (21%) 

? Kadry i płace (19%) 

? Automatyzacja procesów biznesowych i trendy w RPA (Robotic Process Automation)(16,3%) 

? Cyberbezpieczeństwo i korzystanie z e-usług (15,9%) 

? Udzielanie informacji zwrotnej (13,2%)

Akademia Kompetencji pozwala na rozwój kluczowych kompetencji pod okiem praktyków - do współpracy zapraszamy firmy i organizacje, które dzielą się z Wami wiedzą i doświadczeniem.

✅ Tematy zgłoszone przez studentki i studentów UŁ 

Jak zwykle zostawiliśmy też przestrzeń na Wasze propozycje. Kilkadziesiąt osób, które brało udział w badaniu, podzieliło się z nami pomysłami na tematy szkoleń, w tym: szkolenie z zakresu składania projektów badawczych; statystyka; assesment center; zrównoważony rozwój w biznesie; rutyna studenta; korzystanie ze sprzętu do HPLC i GC; VBA, SQL i automatyzacja procesów; sztuczna inteligencja (w tym wykorzystanie AI do generowania treści marketingowych); ochrona środowiska i behawioryzm zwierząt; pozyskiwanie finansowania projektów/granty - pisanie wniosków; negocjacje; fotografia i video w marketingu; zajęcia z tańca współczesnego; podstawy programowania – np. w pythonie; jak przezwyciężyć prokrastynację; sztuka budowania nawyków; wykształcenie w sobie dyscypliny; ABAP (język programowania); jak szukać pracy (gdy pracodawcy wymagają kilkuletniego doświadczenia); montaż audio/video; zarządzanie odpadami; QGIS (oprogramowanie geoinformacyjne); AutoCAD; inwestowanie i nieruchomości; HR; obsługa programów wykorzystywanych w druku 3D; pedagogika; retoryka; UX designer; dykcja; spotkania z Agencją Wywiadu; zaproszenie KOBIZE (Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami). 

Jak widać, to bardzo szeroki katalog wątków i możliwości: od uniwersalnych umiejętności po bardzo specjalistyczne, dedykowane określonym kierunkom studiów zajęcia. 

⚙️ Część 2. Organizacja zajęć 

Wiedza o interesujących was tematach spotkań to jedno. Pozostaje pytanie o to, jak zorganizować zajęcia, żeby udział w nich sprzyjał efektywnej nauce. Ten wątek również poruszyliśmy w badaniu potrzeb szkoleniowych. 

⚙️ Online czy stacjonarnie? 

Podobnie, jak rok temu, zdania co do formy zajęć były podzielone. 41,6% osób biorących udział w badaniu preferuje zajęcia online, 23,4% - stacjonarne. Dla pozostałych 35% forma zajęć nie ma znaczenia. 

W komentarzach pojawiały się wypowiedzi, wskazujące plusy i minusy obu rodzajów spotkań, na przykład: 

? Jeśli spotkania nie wymagałyby dużej interakcji z innymi osobami, to lepszą opcją jest spotkanie online. 

? Spotkania online są wygodniejsze i pewnie mogą zainteresować osoby bardziej zajęte, ale stacjonarne mogą mieć lepsze efekty jako warsztaty? 

? Jest to dla mnie bez znaczenia i wolałabym może bardziej formę stacjonarną, jednak jest to zawsze też czas na dojazd a forma zdalna jest łatwiejsza w organizacji wygospodarowania czasu na szkolenie. 

? Myśleliście o organizacji szkoleń w obu formach? Spotkania stacjonarne wymagają dużej dyspozycyjności, spotkania online łatwiej dopasować do grafiku, ale wymagają nieco mniejszego stopnia uważności. 

? Wykłady - online, zajęcia praktyczne –stacjonarnie. 

Macie wpływ na program i format Akademii Kompetencji - wyniki badania potrzeb szkoleniowych wykorzystujemy przy tworzeniu oferty współpracy dla Partnerów wydarzenia.

⚙️ Poszukiwane warsztaty 

Kolejne pytanie dotyczyło preferowanego charakteru zajęć. Tu zdecydowanie przeważała warsztatowa forma, którą wybrała ponad połowa osób (53,7%). W dalszej kolejności interesowały Was webinary (19,8%) i case studies (12,5%). Jako najmniej interesujące uznałyście i uznaliście wykłady (10,9%). Pozostałe 3,1% odpowiedzi to wskazania na inne sposoby prowadzenia spotkań (np. zajęcia terenowe). 

Tu również pojawiały się dodatkowe komentarze: 

? Forma zajęć powinna umożliwiać aktywne uczestniczenie a nie tylko bierne słuchanie 

? Połączenie teorii z praktyką 

⚙️ Czas trwania zajęć 

Krótkie i średnie formy – tak najkrócej można określić Wasze preferencje odnośnie długości zajęć. Dla 54% uczestniczek i uczestników badania najlepszym rozwiązaniem są spotkania trwające między 2 a 4 godziny. 39% szuka jeszcze krótszych (1-2 godziny) opcji. Pozostałe 7% to wskazania na całodniowe (4 i więcej godzin) zajęcia. 

Kilka spośród komentarzy, dotyczących czasu trwania zajęć: 

? Wolę dłuższe spotkania, a rzadziej. W 1-2 godziny przy warsztatowej formie często nie można za wiele zrobić. Chciałabym nabyć realne umiejętności, a nie "liznąć temat". 

? Jeśli jest to bardziej teoretyczne, to lepiej ciekawie poprowadzić godzinę lub dwie. A jeśli jest sporo praktyki, to 2-4-6 godzin mogą okazać się świetnie spędzonym czasem i nie wiążą się wtedy ze spadkiem koncentracji 

? To zależy od materiału, ale idealnie jakby zmieścić do 5 godzin. 

⚙️ Godziny zajęć 

Kwestie organizacyjne w ankiecie zamknęliśmy pytaniem, dotyczącym preferowanych godzin zajęć. Poprosiliśmy Was o wybór między porannym a okołopołudniowym startem spotkań. Dla 36% osób, które wypełniły ankietę obie opcje były równie dobre. 33% wskazało na start około południa, pozostałe 31% chciałoby, żeby Akademia Kompetencji rozpoczynała się rano (9.00-10.00). 

Część z Was oczekuje realizacji zajęć w godzinach popołudniowo-wieczornych lub w weekendy. Tej prośby nie będziemy w stanie spełnić, na co zwracaliśmy uwagę już w badaniu. Widzimy potrzebę, żeby jeszcze raz wyjaśnić powody tej decyzji. 

Po pierwsze – Akademia Kompetencji to projekt niekomercyjny. Firmy i osoby, które przygotowują dla Was szkolenia nie pobierają za to dodatkowego wynagrodzenia. Najczęściej realizują warsztaty w ramach swojej pracy. Organizacja popołudniowych lub weekendowych zajęć wymagałaby od nas pobierania opłat za udział w szkoleniach – a tego nie zamierzamy robić, za cel stawiając sobie to, aby wszystkie nasze usługi były bezpłatne dla studentek i studentów Uniwersytetu Łódzkiego. 

Po drugie – w ofercie Biura Karier UŁ znajdują się już popołudniowe szkolenia. Z myślą o osobach, które chcą połączyć studia z dodatkową aktywnością, stworzyliśmy Studenckie Czwartki i Wolne Wtorki, do korzystania z których serdecznie zapraszamy. 

Jesteśmy pewni, że oferta tegorocznej Akademii Kompetencji będzie na tyle różnorodna i ciekawa, że uda się Wam pogodzić ją z planem zajęć na uczelni. Większość wykładowców dopuszcza limit nieobecności w semestrze, w przeszłości zdarzało się też, że na warsztatach wspólnie z pracownikami dydaktycznymi UŁ pojawiały się prowadzone przez nich grupy zajęciowe. 

Tegoroczna edycja Akademii Kompetencji odbędzie się między 15 a 26 kwietnia.

⚙️ Dodatkowe sugestie i uwagi 

Dziękujemy za komentarze, w których zwracacie uwagę na obszary, które możemy usprawnić lub... po prostu trzymacie kciuki za Akademię Kompetencji 2024: 

? Nie mogę się doczekać? 

? Proszę o wzięcie pod uwagę potrzeb i kompetencji osób zajmujących się naukami humanistycznymi z naciskiem na sztukę. Widzę deficyt zainteresowania potrzeb takich osób (jestem jedną z nich). 

? Dziękuję za wysłuchiwanie opinii użytkowników! 

? Powodzenia! 

? Niech będą inne rzeczy niż ostatnio, a nie powtarzające się. W zeszłym roku oferta wydawała mi się zbyt mało urozmaicona w stosunku do roku 2022 ? 

? W ubiegłym roku rejestracja była bardzo nieintuicyjna i problematyczna. Myślę że warto to poprawić. 

? Certyfikaty byłyby dobrym zwieńczeniem szkoleń. 

? Świetna inicjatywa, trzymam za nią kciuki! 

? Dobrze byłoby uwzględnić również absolwentów UŁ podczas AK 2024. 

Zapisy na szkolenia będą dostępne w Portalu Rozwoju Kariery (bk.uni.lodz.pl) - warto założyć tam darmowe konto już dziś.

☑️ Co dalej? 

Wasze odpowiedzi pomogą nam w przygotowaniu oferty współpracy dla Partnerów Akademii Kompetencji 2024. W drugiej połowie lutego planujemy uruchomić formularz dla firm i organizacji, zainteresowanych udziałem w wydarzeniu. 

Wydarzenie odbędzie się między 15 a 26 kwietnia – w pierwszej kolejności zaprosimy do współpracy Partnerów, których propozycje najbardziej wpiszą się w wyniki badania potrzeb. Choć będziemy też otwarci na inne (interesujące) propozycje tematów.  

Akademia Kompetencji jest programem ogólnouczelnianym - zależy nam, żeby była otwarta dla wszystkich osób, niezależnie od kierunku studiów. Z tego względu staramy się układać jej program tak, aby wspierać uniwersalne kompetencje, przydatne na różnych stanowiskach i w wielu branżach. Nie planujemy organizacji szkoleń, dedykowanych wyłącznie wąskiej grupie kierunków i specjalizacji. 

Najprawdopodobniej w tegorocznej Akademii Kompetencji pojawią się dwa typy spotkań: webinary, dedykowane osobom, które szukają pigułki wiedzy podanej w wygodnej formie oraz praktyczne warsztaty, realizowane w sali szkoleniowej przy Lumumby 14. To odpowiedź na oczekiwania, które pojawiły się w badaniu, ale też wynik obserwacji, że motywacja do zaangażowania w warsztaty online nie zawsze stoi na najwyższym poziomie. Wyraźne rozdzielenie wiedzowych webinarów od wymagających aktywnego udziału szkoleń stacjonarnych pozwoli nam na sprawne zarządzanie wydarzeniem, a Wam - głęboko w to wierzymy - ułatwi wybór zajęć. 

Listę tematów opublikujemy w połowie marca. Chwilę później (najpóźniej na poczatku kwietnia) planujemy start rejestracji na Akademię Kompetencji 2024 - zapisy będą odbywały się przez Portal Rozwoju Kariery

W międzyczasie zapraszamy Was do śledzenia naszych szkoleniowych aktualności TUTAJ. 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR